Leif: 070-3429214
Ann-Christin: 070-5593245

Stretching

Lika viktigt som träningen.

När muskelkostymen förtvinar, ställer det till med stora stabilitetsproblem för ryggraden. En annan viktig faktor när det gäller uppkomsten av ryggproblem är att inaktivitet kraftigt minskar elasticiteten i muskelfibrerna. När en muskel blir stel, uppstår funktionsstörningar i omkringliggande leder. När en led tvingas arbeta i ofördelaktiga ytterlägen, försvarar den sig med det enda försvar som finns, att skicka alarmsignaler till omkringliggande muskler som omedelbart krampar och smärtar för att man ska sluta använda leden.

Stretching återställer funktionen

För att komma tillrätta med dessa mekaniska felfunktioner, kan man lära sig stretcha. Därmed återställer man funktionen i leden som följaktligen åter tillåts att arbeta med optimal ledrörlighet. Musklerna känner då att det blir lugn och ro igen och kan därför släppa både försvarskrampen och smärtan. Nu finns det hundratals stretchövningar så vi väljer därför att förklara mekaniken bakom uppkomsten av en stor del av ländryggsproblemen. Stelhet i muskulatur tycks vara väldigt mycket arvsrelaterad. Därför är vissa människor mer i behov av stretching än andra.

Framsidans muskler

Lårmuskeln på framsidan av låret och höltböjarmuskeln (filen) fäster på framsidan av bäckenet. (Bild 1)
Långvarigt sittande och hård, tung träning gynnar inte elasticiteten I dessa muskler, varvid en förkortning uppstår. Följden blir att bäckenet år för år sakta dras framåt till en framåttippad position. Till slut blir kroppspositionen så framåtlutad att vi nästan ramlar framlänges. (Bild 2)
För att motverka denna obalans skickar kroppen automatiskt signaler till dom ryggmuskler som har till uppgift att räta upp kroppen. Följden blir att dessa muskler, så fort vi står upp, måste spänna sig för att hålla kroppen upprätt.

Att skapa balans

Problemet är att ryggmusklerna enbart är gjorda för att skapa den balans och stabilitet som krävs, för att vi inte ska ramla omkull. Dom klarar inte av att motverka den framåtlutande position som kroppen tvingas till av framsidans muskler. Följden blir att ryggens muskler tröttas ut efter en stunds stående. Man får ”tröttont” i ryggen och måste sätta sig eller böta ner sig en stund, för att musklerna ska få vila. Får du ont i ryggen av att stå och gå länge, som då du tittar på en hockeymatch eller går på IKEA, så är risken stor att du lider av detta mekaniska missförhållande. Ännu värre är att du ständigt utsätter diskarna mellan kotorna i ländryggen för ett onormalt ytterläge (Bild 3).
Detta kan efter ett tag leda till att vissa delar av disken blir så skör, att den går sönder vid ett olyckligt lyft.

Stretching förebygger diskbråck

Ett diskbråck är otroligt handikappande. Det kan emellertid oftast förebyggas genom att man ser till att hålla sig rörlig med hjälp av stretching. När man går omkring med felaktig kroppshållning uppstår ofta låsningar och bristningar. Dessa fel kan vanligtvis korrigeras av en Naprapat. Felen kommer dock ofta tillbaka, om man inte lär sig att sköta stretchingen. Av din terapeut får du som regel ett stretchprogram, som är specifikt utformat för just ditt problem. På Ryggakuten går vi igenom dom fyra viktigaste stretchövningarna för ryggen.

Baksidans muskler

Musklerna i skinkan och på baksidan av låret fäster på lårbenet och går upp till bäckenet. Den viktigaste leden vid framåtböjning är den stora höftleden (Pil/Bild 2).
Vid framåtböjning tippar bäckenet framåt runt denna kulled. Därefter använder vi ryggradslederna som en kedja av länkar i en cykelkedja. Om baksidans muskler har stelnat till, så tillåter dom inte bäckenet att tippa framåt, då vi ska böja oss. Ryggradens små leder måste då göra hela jobbet.

Sköra diskar ger sårbarhet

När vi inte tillåts använda den viktiga höftleden då vi böjer oss framåt, spänns alla muskelfästen och ligament upp liksom baksidan av ländryggens diskar. Om diskarna, som i exemplet ovan, blivit sköra efter år av ytterlägesarbete, så är vi i detta framåtbockade läge väldigt sårbara. Lyfter vi då något tungt, kan katastrofen vara ett faktum. Om det inte har gått så långt som till ett diskbråck, utan att man bara har lite ont då man bockar sig framåt och knyter skorna, kan man ofta avhjälpa detta genom att lära sig stretcha baksidans muskler. Vid den här typen av rörelseinskränkning uppstår bristningar, ryggskott och diskbråck, då vi böjer oss och samtidigt lyfter något.